Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Inkontinens

Hvis du lider af inkontinens, kan du søge om hjælpemidler efter §112 i lov om social service

Fakta om bleer

Hvem kan få bevilget bleer? 

Hvis du har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor et givent hjælpemiddel vil give en væsentlig daglig lettelse og/eller medvirke til, at du får eller fastholder tilknytning til arbejdsmarkedet, så kan du få bevilget bleer. Du skal dog have varig inkontinens der er udredt og færdigbehandlet af egen læge, speciallæge eller hospital. Der skal forelægge lægelig dokumentation, som beskriver varighed, diagnose og behov. Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt dvs. træning af bækkenbund, medicinsk behandling og livstilsændringer skal være afprøvet og effekten skal være kendt.

Hvad kan jeg få bevilget?

Hvad du kan få bevilget sker altid på baggrund af en individuel faglig vurdering af dit behov. I den faglige vurdering bliver der taget stilling til hvilken model du skal have, antal og hvilken størrelse der passer til dig. Såfremt at der ved den faglige vurdering viser sig et behov for en fikseringstrusse, så kan man også få bevilget dette, dog max 12 stk. årligt.

Hvad kan jeg ikke få bevilget?

Man kan ikke få bevilget bleer ved midlertidige problemer, f.eks. hvis du er ved at blive udredt af hospital, læge eller speciallæge. Du kan desuden ikke få bevilget følgende produkter:

  • Stiklagen/underlag til engangs- og flergangsbrug
  • Vådliggersengetøj og -lagen
  • Bækken
  • Urinkolbe
  • Handsker
  • Vaskeklude
  • Affaldsposer
  • Cremer og salver til forebyggelse og behandling i bleområdet
  • Badebleer

Hvordan ansøger jeg om bleer?

Der skal ansøges elektronisk via borger.dk I forbindelse med ansøgningen vil der være en række spørgsmål som skal besvares. Der skal gives samtykke til, at kommunen må indhente lægeoplysninger i forbindelse med sagsbehandlingen. Der kan være op til 4 ugers sagsbehandlingstid og indtil sagen er afgjort er der egenbetaling.

Kan jeg selv bestemme hvilken bleleverandør jeg vil have?

Hvis man ønsker andre produkter end dem kommunen har indkøbsaftale på, så kan man benytte sig af fritvalgsordning. Hvis du vælger en anden leverandør end dem kommunen har aftale med, og det produkt du vælger er dyrere end det kommunen kan tilbyde, så skal du selv betale merudgiften. Du skal kunne dokumentere at du har fået bleer af en anden leverandør, samt hvor mange du har fået.

Hvor ofte bliver min sag vurderet?

Der foretages en årlig revurdering af din sag, hvor dit behov for fortsat bevilling af bleer vurderes.

Fakta om kateter

Hvem kan få bevilget kateter? 

Hvis du har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor et givent hjælpemiddel vil give en væsentlig daglig lettelse og/eller medvirke til, at du får eller fastholder tilknytning til arbejdsmarkedet, så kan du få bevilget kateter. Du skal dog være udredt og færdigbehandlet af egen læge, speciallæge eller hospital. Der skal forelægge lægelig dokumentation, som beskriver varighed, diagnose og behov. Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt dvs. træning af bækkenbund, medicinsk behandling og livstilsændringer skal være afprøvet og effekten skal være kendt.

Hvad kan jeg få bevilget?

Hvad du kan få bevilget sker altid på baggrund af en individuel faglig vurdering af dit behov. Følgende produkter kan indgå i en bevilling:

  • Kateter
  • Urinposer og slange, 1 stk. om ugen
  • Uridom
  • Poseholder til ben og seng, max 1 stk. årligt
  • Kateterventiler, 1. stk om ugen
  • Skiftesæt

Hvad kan jeg ikke få bevilget?

  • Hudservietter
  • Plaster til fiksering
  • Engangskateter
  • Handsker
  • Vaskeklude
  • Affaldsposer
  • skyllevæsker

Hvordan ansøger jeg om kateter?

Der skal ansøges elektronisk via borger.dk I forbindelse med ansøgningen vil der være en række spørgsmål som skal besvares. Der skal gives samtykke til, at kommunen må indhente lægeoplysninger i forbindelse med sagsbehandlingen. Der kan være op til 4 ugers sagsbehandlingstid og indtil sagen er afgjort er der egenbetaling.

Kan jeg selv bestemme hvilken leverandør jeg vil have?

Hvis man ønsker andre produkter end dem kommunen har indkøbsaftale på, så kan man benytte sig af fritvalgsordning. Hvis du vælger en anden leverandør end dem kommunen har aftale med, og det produkt du vælger er dyrere end det kommunen kan tilbyde, så skal du selv betale merudgiften. Du skal kunne dokumentere at du har fået kateter-hjælpemidler af en anden leverandør, samt hvor mange du har fået.

Hvor ofte bliver min sag vurderet?

Der foretages en årlig revurdering af din sag, hvor dit behov for fortsat bevilling af kateter vurderes.

Fakta om stomi

Hvem kan få bevilget stomi? 

Hvis du har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor et givent hjælpemiddel vil give en væsentlig daglig lettelse og/eller medvirke til, at du får eller fastholder tilknytning til arbejdsmarkedet, så kan du få bevilget stomi.  Du skal dog være udredt og færdigbehandlet af egen læge, speciallæge eller hospital. Der skal forelægge lægelig dokumentation, som beskriver varighed, diagnose og behov. Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt dvs. træning af bækkenbund, medicinsk behandling og livstilsændringer skal være afprøvet og effekten skal være kendt. Du skal have en varig lidelse efter at have fået en af følgende operationer:

  • Colostomi
  • Ileostomi
  • Urostomi

Hvad kan jeg få bevilget?

Hvad du kan få bevilget sker altid på baggrund af en individuel faglig vurdering af dit behov. Følgende produkter kan indgå i en bevilling:

  • Poser
  • Plader
  • Analprop

Hvad kan jeg ikke få bevilget?

  • Hudservietter
  • Vatpinde
  • Barrierecreme og barrierefilm
  • Handsker
  • Vaskeklude
  • Affaldsposer
  • Gaze
  • Skylleærmer
  • Lugtfjerner
  • Forudklippede huller i stomiplade
  • Methylrosalin
  • Klæbefjernerservietter og spray

Hvordan ansøger jeg om stomi?

Der skal ansøges elektronisk via borger.dk I forbindelse med ansøgningen vil der være en række spørgsmål som skal besvares. Der skal gives samtykke til, at kommunen må indhente lægeoplysninger i forbindelse med sagsbehandlingen. Der kan være op til 4 ugers sagsbehandlingstid og indtil sagen er afgjort er der egenbetaling.

Kan jeg selv bestemme hvilken leverandør jeg vil have?

Hvis man ønsker andre produkter end dem kommunen har indkøbsaftale på, så kan man benytte sig af fritvalgsordning. Hvis du vælger en anden leverandør end dem kommunen har aftale med, og det produkt du vælger er dyrere end det kommunen kan tilbyde, så skal du selv betale merudgiften. Du skal kunne dokumentere at du har fået stomi-hjælpemidler af en anden leverandør, samt hvor mange du har fået.

Hvor ofte bliver min sag vurderet?

Der foretages en årlig revurdering af din sag, hvor dit behov for fortsat bevilling af stomi vurderes.